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La cynophagie-Dog Meat

Publish by Moana iti On 6/24/2011


SAUVEZ LA PLANETE , MANGEZ VOTRE CHIEN !
(FR/ ENG )



Des chercheurs ont comparé l'empreinte écologique de nos animaux domestiques à celles d'autres objets de consommation courante. Ainsi, un grand chien est comparable à un gros véhicule 4x4 qui ferait 10.000km/an, les chats se comparent à une Golf de Wolkswagen, un hamster est l'équivalent d'un téléviseur à plasma, et un poisson rouge correspond à deux téléphones cellulaires. 

Les auteurs de l'étude, qui publient un livre intitulé Time to eat a dog : The Real Guide to sustainable living , encouragent les gens à remplacer les animaux de compagnie par des animaux d'élevage, comme des lapins ou des poulets, qu'ils pourront manger par la suite. 

Bref , fermons cette parenthèse qui n'est pas le sujet principal de l'article mais " La Cynophagie " .

LA CYNOPHAGIE : pratique alimentaire qui consiste à se nourrir de viande de chiens.

Il faut savoir que le chien est utilisé dans l'alimentation sur pratiquement toute la planète. Il est cependant culturellement mal vu de consommer du chien en Europe et aux États-Unis depuis quelques décennies. Certains États des États-Unis vont même jusqu'a interdire sa vente dans un but de consommation alimentaire, notamment en Californie où la population chinoise mangeant traditionnellement de la viande canine y est importante.

EN EUROPE :

On trouvait en France quelques boucheries canines jusqu'à la première moitié du XIXe siècle, sa viande est également consommée dans la France d'Outre-mer, notament à Tahiti pour la fête nationale française. 

Les Gaulois mangeaient du chien, comme l'ont démontré les excavations de tombes. De nombreux écrits du XVIIIe siècle (Victor Hugo, Gustave Flaubert...) décrivent des repas comportant du chien.

Si en France, rien n'interdit la consommation de la viande canine, la Direction générale de la concurrence, consommation et répression des fraudes peut cependant faire fermer un établissement qui vendrait de la viande canine comme une autre viande.

En Allemagne, la dernière boucherie canine a fermé dans les années 40.

EN ASIE :

Mangé traditionnellement en Chine (République populaire de Chine et République de Chine), Corée, Vietnam, Cambodge, Philippines, Laos, Thaïlande, ou Myanmar, cette viande y est considérée comme un élément important de l'alimentation car elle est riche en protéines.

Certains types de chiens, consommés en fondue en Chine, sont considérés comme bons pour les reins, mais sont plutôt consommés par les hommes. Ils ont des vertus excitantes proches du café.

EN AFRIQUE :

Il n'y a pas de tabou sur la viande canine et il est possible d'en consommer dans certains pays.

Plat a base de Viande de Chien - Corée
EN AMERIQUE :

Le chien est consommé traditionnellement au Mexique.

Aux États-Unis d'Amérique, si la viande de cheval y est interdite à la consommation alimentaire, la viande de chien ne l'est pas. Cependant, il est interdit d'en manger dans certains États, comme en Californie (pourtant ancien État mexicain), et plus généralement des animaux « domestiqués », principalement à cause de la grande consommation de la population chinoise qui y est importante.


Maupiti-Polynésie Française 


La rareté des animaux terrestres, l'importance symbolique conférée à la viande rouge, et la stratification sociale marquée par des interdits alimentaires nombreux, ont fait du chien un aliment de choix dans l'ensemble de l'aire polynésienne pré-européenne.

Aliment sacrificiel destiné en offrande aux dieux et à la consommation cérémonielle, support de rites d'échanges et de conciliation, réservé à l'élite de la société ancienne, sa consommation a été relevée à Tahiti par les premiers Européens en contact avant qu'elle ne soit désacralisée par les missionnaires anglais et français.

Malgré les nombreux changements qui ont marqué l'évolution de la Polynésie française au cours des deux derniers siècles, et le discrédit porté sur le chien comme aliment, la consommation de chien est occasionnelle aujourd'hui mais toujours présente parmi la population locale.

Une enquête sur les pratiques et représentations alimentaires menée en zone urbaine à Tahiti et Moorea a permis de mettre en évidence la permanence de la consommation périodique de viande de chien de la part de groupes sociaux spécifiques.

La préparation d'un plat à base de chien fait l'objet d'un choix raisonné de l'animal destiné à être abattu, d'un apprêt préalable et d'un mode de cuisson particuliers, et d'un mode de préparation culinaire original. Réprouvée par la population d'origine métropolitaine et par les autorités publiques, la viande de chien constitue un des marqueurs gustatifs ethniques au fondement d'une identité ma'ohi en pleine reconstruction.


Maupiti-Polynésie Française


’J’ai ou je veux un chien pour tenir compagnie à mes enfants’’ 

‘’Je me sens rassuré et aimé en présence d’un chien’’ 


‘’Un chien représente la fidélité, la loyauté, on ne peut avoir un meilleur ami’’ 

Si vous lisez bien ces affirmations , elles sont toutes focalisées uniquement sur les besoins des humains. La plupart des gens veulent des chiens pour combler leur manque affectif, leur solitude , leur besoin de materner, bref leurs propres petit besoins. Le chien devient une véritable béquille affective et est trop souvent considéré comme un enfant. 

Aujourd'hui le problème dans la société actuelle , c'est  L'anthropomorphisme .
 Définition du Larousse : « tendance à attribuer les sentiments, les passions, les actes et les traits de l'homme à ce qui n'est pas homme »
 D'où cette révulsion contre ceux qui cuisinent du chien !

ENG:


THEY’RE faithful, friendly and furry – but under their harmless, fluffy exteriors, dogs and cats, the world’s most popular house pets, use up more energy resources in a year than driving a car, a new book says. In their book  Time to Eat the Dog ? The Real Guide to Sustainable Living , New Zealand-based architects Robert and Brenda Vale say keeping a medium-sized dog has the same ecological impact as driving 10,000km a year in a 4.6 litre Land Cruiser.The average cat’s eco-footprint, 0.15 ha, weighs in at slightly less than a Volkswagen Golf, but still 10 times a hamster’s 0.014 ha – which is itself half the eco cost of running a plasma television .


Dogs are or were eaten in other countries... 


DOG MEAT  around the World : 


FRANCE :

Although consumption of dog meat is not common in France, and is now considered taboo, dog meat has been consumed in the past. The earliest evidence of dog consumption in France was found at Gaulish archaeological sites, where butchered dog bones were discovered. Similar findings, corresponding to that time or earlier periods, have also been recorded through Europe. French news sources from the late 19th century carried stories reporting lines of people buying dog meat, which was described as being "beautiful and light." During the siege of Paris in 1870 , there were lines at butcher's shops of people waiting to purchase dog meat. Dog meat was also reported as being sold by some butchers in Paris, 1910 .



POLYNESIA :

Dogs were historically eaten in Tahiti and other islands of Polynesia , including Hawaii at the time of first European contact. James Cook , when first visiting Tahiti in 1769, recorded in his journal, "few were there of us but what allow'd that a South Sea Dog was next to an English Lamb, one thing in their favour is that they live entirely upon Vegetables".


Calwin Schwabe reported in 1979 that dog was widely eaten in Hawaii and considered to be of higher quality than pork or chicken. When Hawaiians first encountered early British and American explorers and exploiters, they were at a loss to explain the visitors' attitudes about dog meat. The Hawaiians raised both dogs and pigs as pets and for food. 


They could not understand why their British and American visitors only found the pig suitable for consumption.This practice seems to have died out, along with the native Hawaiian breed of dog, the unique Hawaiian Poi Dog , which was primarily used for this purpose. The consumption of domestic dog meat is still commonplace in the Kingdom of Tonga , and has also been noted in expatriate Tongan communities in New-Zealand , Australia , and the United Sates . 



The scarcity of ground animals, the symbolic importance conferred on red meat, and the social stratification marked by numerous food prohibitions, made of the dog a choice food in the whole of the pre-European Polynesian area. 


Sacrificial food intended in offering for the gods and for ceremonial consumption, support of rites of exchanges and conciliation, reserved for the elite of the ancient society, its consumption was raised in Tahiti by the first Europeans in contact before being deconsecrated by the English and French missionaries. 


In spite of the numerous changes which marked the evolution of French Polynesia during the last two centuries, and the depreciation of dog as food, the consumption of dog is occasional today but always presents among local population. A survey on food habits and representations led in urban zone of Tahiti and Moorea allowed to bring to light the durability of periodic consumption of dog meat on behalf of specific social groups.


 The preparation of a dish for base of dog makes the object of reasoned choice by the animal intended to be shot down, of a preliminary preparation and a particular mode of cooking, and of an original mode of culinary preparation. Disapproved by the population of metropolitan origin and by the public authorities, dog meat constitutes one of the ethnic gustative markers in the foundation of ma'ohi identity in reconstruction.

Native Americans :
The traditional culture surrounding the consumption of dog meat varied from tribe to tribe among the original inhabitants of North America, with some tribes relishing it as a delicacy , and others (such as the Comanche ) treating it as an abhorrent practice. Native peoples of the Great Plains, such as the Sioux and Cheyenne, consumed it, but there was a concurrent religious taboo against the meat of wild canines.
During their 1803–1806 expedition, Meriwether Lewis and the other members of the Corps Discovery consumed dog meat, either from their own animals or supplied by Native American tribes, including the Paiutes and Wah-clel-lah Indians, a branch of the Watalas , the Clatsop , the Teton Sioux (Lakota), the Nez Perce Indians, and the Hidatsas. Lewis and the members of the expedition ate dog meat, except William Clarck , who reportedly could not bring himself to eat dogs. The usual preparation method was boiling.


Dog Meat Dish-China
... As you learned and pondered more, you began to feel less averse to the idea of eating dog. It began to seem less cruel and you are able to respect the practice as a tradition unique to other culture. However, It wasn’t quite at the point of having dog stew for dinner.
Ultimately, it really depends on your cultural lens and subsequent moral perspective. Just as the Indian’s have glorified the cow, the Americans and the West have done so with the dog. While the devout Hindu would condemn us for the billions served at McDonalds, so too would American dog lovers condemn the Korean for their seemingly unorthodox appetite. However, aren’t they both just animals? Is there really much difference between a cow and a dog?

Most of you would probably argue that yes, there is. Dogs are mans best friend and nearly next to kin. They display emotions and are extremely intelligent. While this was my initial argument too, is it completely true?  Are dogs more human like and smarter than cows? In order to determine the answer to this, I decided to do some research.
To my surprise, regarding Cow/Dog intelligence, I discovered that some scientists actually believe the cow to be more intelligent on some levels than the dog. 
Regarding animal emotions, I discovered that the main reason why we see dogs as having a personality and being human like is because of our tendency to anthropomorphize them. We anthropomorphize them, or give them human traits, in an attempt to better comprehend them. To translate their behavior into something we can relate to. Thus, dogs, like cows, exhibit emotions that result from our own projections. So, if you look at it in this light, eating dog isn’t much different than eating cow.
Regardless of whether you agree with this practice or not, when you are traveling and come across what you believe to be a strange and unusual tradition, it is best to keep an open mind.
( Tout les liens en bleu sont cliquables et correspondent a la source , all the blue links match to the source of the informations )



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